Bycia usłyszanym
Potrzeba bycia usłyszanym polega na pragnieniu, by inni ludzie słuchali naszego głosu i zwracali uwagę na to, co mówimy i co czujemy. Chcemy, aby nasi rozmówcy poświęcali nam swoją uwagę i zainteresowanie, byli otwarci na nasze potrzeby i odczucia oraz okazywali nam zrozumienie i wsparcie. Potrzeba ta ma związek z naszą potrzebą przynależności społecznej, poczuciem wartości i szacunku dla nas samych. Bycie usłyszanym pozwala nam na wyrażenie siebie, dzielenie się swoimi emocjami i myślami, a także na lepsze zrozumienie siebie i swoich potrzeb. Jest to istotne w budowaniu relacji międzyludzkich, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej.
2 Comments
Gustaw Choroszyński
Jeśli chcesz by ktoś usłyszał Twoje słowa – zamilknij. Jeżeli chcesz, żeby ktoś Cię wysłuchał, nadstaw uszu. Nie zmusisz nikogo do słuchania, możesz zaciągnąć osła nad wodę ale nie zmusisz go do picia.
Możesz natomiast zacząć słuchać z ciekawością i zainteresowaniem drugiego człowieka. Z poszanowaniem jego wyjątkowości, pozwolić mu być sobą, takim jaki jest. Bez oceniania. Zaakceptować go.
Nie da to gwarancji, że ktoś zacznie słuchać ale zwiększy prawdopodobieństwo. Jeżeli natomiast pominiesz słuchanie i przejdziesz od razu do mówienia i stawiania swoich statementów, bez nawiązania kontaktu, w najlepszym przypadku spotkasz się ze znudzeniem.
ReplyGustaw Choroszyński
Inną strategią jest umówienie się na tak zwane dwójki empatyczne, których intencją jest słuchanie siebie w ramach treningu empatycznego słuchania. Robimy to na spotkaniach Trening Empatii dla użytkowników produktów Empatify.
Reply