Jeśli chcesz by ktoś usłyszał Twoje słowa – zamilknij. Jeżeli chcesz, żeby ktoś Cię wysłuchał, nadstaw uszu. Nie zmusisz nikogo do słuchania, możesz zaciągnąć osła nad wodę ale nie zmusisz go do picia.
Możesz natomiast zacząć słuchać z ciekawością i zainteresowaniem drugiego człowieka. Z poszanowaniem jego wyjątkowości, pozwolić mu być sobą, takim jaki jest. Bez oceniania. Zaakceptować go.
Nie da to gwarancji, że ktoś zacznie słuchać ale zwiększy prawdopodobieństwo. Jeżeli natomiast pominiesz słuchanie i przejdziesz od razu do mówienia i stawiania swoich statementów, bez nawiązania kontaktu, w najlepszym przypadku spotkasz się ze znudzeniem.
Inną strategią jest umówienie się na tak zwane dwójki empatyczne, których intencją jest słuchanie siebie w ramach treningu empatycznego słuchania. Robimy to na spotkaniach Trening Empatii dla użytkowników produktów Empatify.
5 Comments
Gustaw Choroszyński
Jeśli chcesz by ktoś usłyszał Twoje słowa – zamilknij. Jeżeli chcesz, żeby ktoś Cię wysłuchał, nadstaw uszu. Nie zmusisz nikogo do słuchania, możesz zaciągnąć osła nad wodę ale nie zmusisz go do picia.
Możesz natomiast zacząć słuchać z ciekawością i zainteresowaniem drugiego człowieka. Z poszanowaniem jego wyjątkowości, pozwolić mu być sobą, takim jaki jest. Bez oceniania. Zaakceptować go.
Nie da to gwarancji, że ktoś zacznie słuchać ale zwiększy prawdopodobieństwo. Jeżeli natomiast pominiesz słuchanie i przejdziesz od razu do mówienia i stawiania swoich statementów, bez nawiązania kontaktu, w najlepszym przypadku spotkasz się ze znudzeniem.
Gustaw Choroszyński
Inną strategią jest umówienie się na tak zwane dwójki empatyczne, których intencją jest słuchanie siebie w ramach treningu empatycznego słuchania. Robimy to na spotkaniach Trening Empatii dla użytkowników produktów Empatify.
Anna
Dbam o bycie usłyszanym, gdy otwarcie wyrażam swoje myśli i potrzeby w relacjach.
Karolina
Potrzebę bycia usłyszanym zaspokajam, uczestnicząc w rozmowach, w których mogę mówić o tym, co jest dla mnie ważne
Jagoda
Szukam przestrzeni, gdzie moje słowa i potrzeby są respektowane i zauważane.